31 augustus 2014 Groningen-Glimmen 12,9 km



De laatste nacht in Vredenhof en het laatste ontbijt. Er zitten andere Pieterpadders en een van de heren biedt mij spontaan  vers geperste sinaasappelsap aan! Heerlijk! 
Met de auto naar Glimmen. Daar wil ik de tocht vandaag eindigen en ga met de bus naar Groningen. Daar, bij het station kan ik in eerste instantie geen routemarkeringen vinden en ga op goed geluk richting het zuiden. Helaas, ik ga ZO, en had ZW moeten gaan. Ik ga op zoek naar de route en vind hem weer terug bij het Hoornse Diep,. Daar begint het vreselijk te regenen en weet net nog een schuilplek te vinden met in het zicht een bushalte, de me zo weer terug zal brengen naar Glimmen.... ik wacht het even af, ik ga het niet zo gauw opgeven...

Na een kwartiertje wordt het wat minder en ik besluit verder te lopen, De poncho gaat aan. 

Hoornse Diep gaat over in de Hoornse Dijk, een zeer mooie kronkelweg langs het Paterswoldemeer. Zeer mooie omgeving al begint het steeds harder te regenen, ik loop nu wel door! Na een tijdje kom ik aan in Haren. Veel welgestelde huizen en moet denken aan Project-X. Een uit de hand gelopen uitnodiging op facebook van een 16-jarig meisje uit Haren. Hier dus. Ik loop een beetje buiten Haren om en via bosgebied loop ik naar Glimmen waar de auto staat. Einde van mijn eerste Pieterpad avontuur

het verlaten van de stad

elektriciteitsmast met de 7 "vlammen"

Vlak bij de oudste toegangsweg vanuit het zuiden tot de stad Groningen staat de elektriciteitsmast met daarop zeven metalen ‘vlammen’, die de cyclus van de week vormen. Op de eerste dag van de week wordt een vlam aangelicht en elke dag komt er een bij. Op de mast licht ’s ochtends en ’s avonds om twintig minuten voor elf het getal 10.40 op. Dit is een verwijzing naar het jaar 1040 waarin de stad Groningen voor het eerst in een akte genoemd wordt. tal 10.40 op. Dit is een verwijzing naar het jaar 1040 waarin de stad Groningen voor het eerst in een akte genoemd wordt.