30 augustus 2014 Winsum-Groningen 21,3 km



Hans, van B&B de Vredenhof brengt mij naar Winsum. Wat een luxe, onderweg wordt de wereldproblematiek besproken. Dat is dan weer klaar...
Ik ga de route opzoeken en kom terug in boerelandweggetjes en weilanden. Even zoeken, maar dan loop ik weer op het Pieterpad! Vandaag vele landweggetjes, maar mooie wolken en zon maken veel goed! Garnwerd is de moeite waard om even van de route af te gaan. Hier is namelijk het smalste steegje van het land. Ik heb er nu dus spijt van dat ik dat niet gedaan heb. (misschien op de terug weg...:-) 

Het Reitdiep steek ik een paar keer over en vervolg de weg via Oostrum, het dorpje met de verkeerde kerktoren. Hier krijg ik een flinke bui en laat het even over me heengaan, althans, ik stond aardig beschut op dat moment. Het droogt weer op en ik loop verder. Ik nader de stad Groningen en ga even zitten genieten van de lunch. Dan, nog een kilometer verder kom ik er achter dat ik mijn lunchpakket heb laten liggen...en er zit nog een lekkere mars in. Ik loop terug en kom een Pieterpadster tegen. We zeggen gedag. Weer terug en loop naar Groningen. Via Universiteiten terreinen en buitenwijken richting het centrum. Wat een drukte ineens. Het is zondag en er zijn allerlei activiteiten in het Noorderpark. Ik kom dezelfde Pieterpadster tegen en die snapte er niets van...ik liep toch de andere kant op?? haha, ik uitleggen over de mars.. enfin we zoeken samen de weg op naar het station. Daar neem ik de bus naar Zuidlaren. In Zuidlaren heerlijk poffertjes gegeten en lekker niets meer gedaan.

De kerk van Winsum, met de trap "buitenom"






Terrein met voormalig Benedictijner nonnenklooster Maria Virgo


Garnwerd aan het Reitdiep


museum van de stad Groningen (achterkant)